Born on January 22, 1958 in Bukhara.
1974 - 1978 - graduated from the Bukhara State Pedagogical Institute
(diploma From 409194 - 29.06.78)
1978. -1980 - Bukhara State Pedagogical Institute. Position: lecturer of the Department of theory and methodology of pioneer and Komsomol work;
1980-1984 Moscow Research Institute of General and Pedagogical Psychology. Position: Graduate student;
1984-1988 - Bukhara State Medical Institute - Position: Lecturer of the Department of Psychology
1988-1994 - Bukhara State Medical Institute - Position: Head of the Department of Psychology
1994 - 1996 - Bukhara State University - Position: Senior Researcher
1997 - present - Bukhara State University - Position: Associate Professor of the Department of Psychology
21. 02.1984 defended her dissertation on specialty 19.00.07 – Pedagogical, child and age psychology. "Psychological conditions for the development of social activity of adolescents" (Moscow, scientific supervisor Prof. D.I. Feldstein).
30.05.84 – received the diploma of Candidate of Psychological Sciences PS 001170
25.10.88 received the certificate of associate professor – DC- 003575
The head of two research interns, more than 20 bachelor's theses, more than 10 master's theses, a consultant on age and educational psychology. The head of more than 20 final project works of students of the Center for Retraining and advanced training of teaching staff at BUCHSU.
Published 2 monographs on the problems of pedagogical testing, 4 teaching aids, 2 textbooks, more than 140 scientific articles in journals and collections of scientific papers, etc.
M.N. Usmanova fruitfully cooperates with leading universities in Russia, has been making presentations at international conferences for several years in a row.
Following the results of 2005/06, M.N. Usmanova received a grant from the Presidential foundation "ISTEDOT".
M.N. Usmanova, being a trainer of the educational program "Development of critical thinking through reading and writing" and having a rich methodological experience, actively introduces new pedagogical technologies and interactive teaching methods into the educational process of the university.
November 2005 - coach (teachers of universities of the Republic of Uzbekistan) of the program "Reading and writing for the development of critical thinking" – certificate
January 2007 - Grant of the Fund "Forum of Culture and Art of Uzbekistan" in the second direction "Encouragement of teachers of higher educational institutions".
August 2009 – Certificate of the project "Introduction of ICT in schools of Uzbekistan".
2009-2010 - Specialist in monitoring and evaluation of the ADB 2191-UZB project "Introduction of information and communication technologies in secondary schools of Uzbekistan"
July 12-16, 2019, October 23-27, 2019- Participant of the International Working Meeting "Mental health and well-being in adolescents: International Research Network of Central Asian countries" within the framework of the grant GCRFNG/10336.
November 2021 - as a resource coach within the framework of the Project "Modernization of Higher Education in Uzbekistan", she was invited to conduct training seminars in four universities of the Bukhara region and two universities of the Navoi region.
May-June 2020 – Completed a 288-hour retraining and advanced training course in the field of Psychology at the regional center of the National University of Uzbekistan. (MA certificate No. 031859 issued on 01.07.2020).
Teaches courses such as "General Psychology", "Age and educational psychology", a number of psychological disciplines for the bachelor's degree "Psychology" and "Pedagogy and Psychology".
1.Усманова М.Н., Ш.Ш. Останов. Введение в профессию психолог в вопросах и ответах (в помощь студентам). (Бухара: БухГУ, 2019. - 180с.)
2.Усманова М.Н., А.М.Назаров. Психологическая служба: Учебное пособие.(Бухара: Durdona, 2019.- 205с .)
3.Усманова М.Н., Ганиева Копинг-стратегии – механизмы борьбы со стрессом. "Вестник интегративной психологии". (Ярославль, Россия Выпуск 19, 2019.- с. 127-131.)
4.Усманова М.Н., Ф. Самадов. Проблема агрессивности в школьном возрасте. "Вестник интегративной психологии", (Ярославль, Россия Выпуск 19, 2019.- с. 366-369.)
5.Усманова М.Н. Современные методы преподавания в вузе //"Вестник интегративной психологии". (Ярославль, Россия Выпуск 19, 2019.- с. 400-405.)
6.Усманова М.Н., Ш.Ш. Останов Исследование копинг-стратегий подростков. //Журнал “Psixologiya”. №4, 2019.
7.Усманова М.Н. Коммуникативная компетентность личности педагога. - Реализация компетентностного ориентированного обучения в образовании: теоретический и практический аспекты: Сб. научных трудов по материалам Международной научно-практической конференции (г. Киев, 4 ноября 2019), г. Киев / Ин-т педагогики НАПН Украины. Киев: Пед. думка, 2019. 328-332с. URL: http://undip.org.ua/upload/iblock/1b2/zbirnyk.pdf
8.Усманова М.Н.Переживание одиночества в разных возрастах//"Вестник интегративной психологии". (Ярославль, Россия Выпуск 20, 2020.- с. 156 – 160.)
9.Усманова М.Н., М.Ганиева. Взаимосвязь обсессивно-компульсивного расстройства с депрессией и стрессом статья Психология XXI столетия //Сб. научных статей по материалам межвузовской конференции «Психология XXI столетия» (Бухара, 18-20 марта 2020 г.) /Под ред. В.В.Козлова, Ш.Р.Баратова, М.Н. Усмановой. – Бухара: БухГУ, 2020, с.21-24.
10.Усманова М.Н., Л.Комилова. Проблемы страхов у детей старшего дошкольного возраста. Психология XXI столетия //Сб. научных статей по материалам межвузовской конференции «Психология XXI столетия» (Бухара, 18-20 марта 2020 г.) /Под ред. В.В.Козлова, Ш.Р.Баратова, М.Н. Усмановой. – Бухара: БухГУ, 2020, с.64-68. Усманова М.Н. Виды проверки знаний при обучении психологии. //Сб. научных статей по материалам межвузовской конференции «Психология XXI столетия» (Бухара, 18-20 марта 2020 г.) /Под ред. В.В.Козлова, Ш.Р.Баратова, М.Н. Усмановой. – Бухара: БухГУ, 2020, с.181-183.
11.Усманова М.Н., М.Ганиева. Паника и панические атаки. //Сб. по материалам ежегодного Конгресса «Психология XXI столетия» (Ярославль, 15 – 17 мая 2010)/ Под ред. Козлова В.В. –Ярославль, ЯрГУ, ЯГПУ, МАПН, 2020. – с. 93 – 98.
12.Усманова М.Н., Л.Комилова. Психологическая характеристика деятельности детей в дошкольном возрасте. //Сб. по материалам ежегодного Конгресса «Психология XXI столетия» (Ярославль, 15 – 17 мая 2020)/ Под ред. Козлова В.В. –Ярославль, ЯрГУ, ЯГПУ, МАПН, 2020.– с.203-208.
13.Усманова М.Н. Особенности проявления тревожности у студентов //Сб. по материалам ежегодного Конгресса «Психология XXI столетия» (Ярославль, 15 – 17 мая 2020)/ Под ред. Козлова В.В. –Ярославль, ЯрГУ, ЯГПУ, МАПН, 2020.– с. 390-394.
14.Усманова М.Н. Модельное лекционное занятие по теме «Темперамент» Щоквартальний науково-методичний журнал «Освіта та розвиток обдарованої особистості» (Ежеквартальный научно-методический журнал «Образование и развитие одаренной личности»). − Київ: ІОД. − 2020. № 1 (76) (I квартал). С. 68 – 71.
URL: http://otr.iod.gov.ua/images/pdf/2020/1/10.pdf
15.Усманова М.Н. Технология обучения в сотрудничестве на уроках русского языка. “Ўзбекистонда илмий-амалий тадқиқотлар” мавзусидаги Республика 16-кўп тармоқли илмий масофавий онлайн конференция материаллари (7-кисм). -Тошкет, № 16. - 2июнь 2020. - 214-218 б. www.tadqiqot.uz
16.Усманова М.Н.Смешанное обучение в современном образовательном процессе. -Инновации в образовательном процессе: методология, тенденции, технологии. Сборник научных трудов по материалам Международной научно-практической конференции. Измаил: РИО ИГГУ. 2020., с.157-161. URL:http://idgu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/01/1innovaciyi-v-osvitnomu-procesi-metodolohija-tendenciyi-tehnolohiyi.pdf
17.Психологическая зрелость личности: теоретические концепции и подходы.- “Ёшлар таълим-тарбияси жараёнида психологик етукликни шакллан тириш ва ривожлантиришнинг илмий-амалий асослари” мазвусидаги республика илмий-амалий анжуман материаллари тўплами ‒ Тошкент: ТДПУ, 2020. ‒ 165 б.; 23-27.
18.Усманова М.Н., Ш.Р. Баратов Организация дистанционного обучения по психологии в условиях пандемии коронавируса Журнал “Psixologiya”. - Maxsus son №4, 2020, с 19-24.
19.Усманова М.Н. Организация дистанционного курса психологии в образовательной среде Moodle.- Актуальные вопросы психологии, педагогики, философии ХХІ века: Сборник научных статей /Под ред. В.П.Чудаковой, М.Н.Усмановой. – Киев, 2020. – с. 174 – 178.
20.Musina R.G., Smirnova S.S., Usmanova M.N. Andragogical approach to the process of professional development of teachers. - Collection of international peer-reviewed online conference materials «The role of education and training of adults in achieving the national goals of sustainable development of Uzbekistan». – Tashkent, 31.03.2021. – P. 41-50. - [Электронный ресурс]. URL: http://journals.e-science.uz/index.php/conferences/issue/view/26/30; https://doi.org/10.47100/conferences.v1i1.976.
21.Усманова М.Н. Стрессоустойчивость личности и уровень развития творческого потенциала. - //Замонавий психология: муаммолар ва истиқболлар. Халқаро илмий-амалий конференция материаллари – Тошкент, 2021. – 376 б; 259-262б.
22.Усманова М.Н. Теоретические основы компетентности будущего педагога.//Социально-психологические технологии развития личности: Сб. наук. трудов по материалам VI Международного научно-практической конференции молодых ученых, студентов, аспирантов (г. Херсон, 22 апреля 2021) / ред. коллегия С.И.Бабатина, В.В. Моисеенко, И. И. Чиньона и др. - Херсон: ФОП Вишемирський В.С., 2021.– 482с. URL: http://www.kspu.edu/FileDownload.ashx/22.04.2021_ПСИХОЛОГІЯ_конференція_ЗБІРНИК.pdf?id=0cf7fcac-651c-4778-97cc-82f32fb99761- 416-419с.
23.Усманова М.Н., Рузиева Д.Н.Эмоциональные качества лидера в студенческих группах. «Ғылым мен білім саласындағы заманауи трендтер» атты Халықаралық ғылыми-тәжірибелік онлайн-конференциясының жинағы = Материалы Международной научно-практической онлайн-конференции «Современные тренды в науке и образовании» – Алматы: «Қыздар университеті» баспасы, 2021. - 342 - бет.- қазақша, орысша.; с. 255-258
24.Усманова М.Н. Лидерство как феномен психологической власти в группе. //Вестник интегративной психологии // Журнал для психологов. Вып. 22. /Под ред. В.В.Козлова, Ш.Р. Баратова, М.Н. Усмановой. – Бухара-Ярославль: МАПН, 2021. - С. 210-212 3с.
25.Усманова М.Н. Приоритетность интегрирования и сближения технологий организации и методов дистанционного обучения в условиях коронавируса. //Современные психологические требования к учебнику для Новой украинской школы: сборник материалов научных докладов круглого стола (г. Киев, 26 августа 2021) / под ред. С.Д. Максименко. Киев: Институт психологии имени Г.С. Костюка НАПН Украины, 2021.- 140с.; С. 108 - 114 URL: https://lib.iitta.gov.ua/727406/ (в Эл библ. НАПН)
26.Усманова М.Н. Особенности психических состояний студентов в процессе обучения в вузе. // XXI аср психологияси: Халқаро илмий-амалий конференция материаллари. – Бухоро, 2021. – 338б. - 250 – 254б.